Vanlige spørsmål om G Suite

Er du G Suite-kunde allerede? Gå til brukerstøttesiden vår.

Filtrér etter kategori
    • Se mer
    • Se mindre

Oversikt

  • Hva er forskjellen mellom G Suite og Googles gratisapper?

    Med G Suite får du tilgang til en rekke tilleggstjenester for bedrifter som du ikke får med Googles gratisapper for ordinære brukere. Disse tjenestene omfatter blant annet egendefinerte bedrifts-e-postadresser av typen @bedriftendin, dobbelt så mye lagringsplass i nettskyen for Gmail og Disk, døgnåpen brukerstøtte via telefon og e-post, 99,9 % driftsgaranti for bedrifts-e-post, kompatibilitet med Microsoft Outlook, ekstra sikkerhetsfunksjoner som 2-trinns bekreftelse og global pålogging samt administrative kontroller for brukerkontoene.

  • Kan jeg kjøpe G Suite-apper enkeltvis?

    Nei. Når du registrerer deg for G Suite, får du tilgang til en rekke integrerte apper som fungerer sømløst sammen. Du kan for eksempel motta en e-post i Gmail og umiddelbart konvertere den til en Kalender-aktivitet. Når du setter inn kommentarer i Dokumenter, Regneark eller Presentasjoner, blir samarbeidspartnerne dine automatisk varslet via e-post. Med ett enkelt klikk kan du starte et Hangouts-videomøte fra innboksen eller kalenderen din. Ved å bruke disse verktøyene sammen kan du og bedriften din oppnå økt produktivitet og få maksimal valuta for pengene. Du står likevel selvsagt fritt til å kjøpe programserien og bare bruke de tjenestene du ønsker.

  • Kan jeg bytte ut den nåværende programvaren min med G Suite?

    Flere av kundene våre har sluttet å bruke produktivitetsprogrammene de pleide å bruke. De bruker nå utelukkende G Suite når de skal opprette ulike typer filer, for eksempel tekstdokumenter, regneark og presentasjoner. Du kan jobbe med filene i sanntid sammen med andre og oppbevare dem i nettskyen med Google Disk. Appene i G Suite kan brukes parallelt på flere enheter. Det finnes ingen programvare å installere. G Suite er også kompatibel med filer som er opprettet i andre programmer, for eksempel Microsoft Office.

Produkter

Gmail

  • Hva er forskjellene mellom Gmail i G Suite og gratis Gmail?

    Med Gmail i G Suite får du blant annet egendefinerte bedrifts-e-postadresser av typen @bedriftendin, et ubegrenset antall gruppe-e-postadresser, 99,9 % driftsgaranti, dobbelt så mye lagringsplass som i forbrukerversjonen av Gmail, ingen annonser, døgnåpen brukerstøtte via telefon og e-post, G Suite Sync for Microsoft Outlook med mer.

  • Kan én bruker ha flere e-postadresser?

    Ja. Du kan gi hver bruker flere e-postadresser ved å opprette e-postaliaser, for eksempel hjelp@bedriftendin. Du kan legge til opptil 30 e-postaliaser for hver bruker.

  • Kan jeg overføre den eksisterende e-posten min til G Suite?

    Ja. Det finnes tilgjengelige overføringsverktøy du kan bruke til å importere de gamle e-postene dine fra de opprinnelige miljøene, for eksempel Lotus Notes og Microsoft.

Kalender

  • Kan jeg opprette en gruppekalender?

    Ja. Du kan opprette en kalender som er tilgjengelig for alle i organisasjonen (eller en undergruppe av brukere). Det kan for eksempel hende du ønsker en gruppekalender for aktiviteter som fridager eller jevnlige møter.

  • Kan jeg overføre og synkronisere alle kalendrene mine?

    Ja. Det finnes alternativer for kalenderoverføring for mange typer kalendere, som for eksempel Lotus Notes- og Microsoft-miljøer.

  • Gir Kalender påminnelser om aktiviteter?

    Ja. Standardinnstillingen er at et forgrunnsvindu med en påminnelse vises i Kalender ti minutter før en aktivitet starter. Du kan endre påminnelsestidspunktene i innstillingene for Kalender.

Hangouts Meet

  • Kan eksterne deltakere bli med i samtaler?

    Selvsagt. Du kan faktisk dele den samme linken med alle møtedeltakerne, sånn at du enkelt får alle med i samtalen.

  • Er møteinnholdet sikkert?

    Ja. Alle video- og lydstrømmer i Meet blir kryptert. Brukerne kan trygt bli med – selv når de ikke er på kontoret.

  • Kreves det en tredjepartstjeneste for å bli med via oppringing?

    Nei. I Enterprise-utgaven av G Suite kan du ta med et telefonnummer og en PIN-kode i hvert av møtene uten å måtte konfigurere noe mer. Finn ut mer ved å se dokumentasjonen for oppringing.

Disk

  • Hvilke typer filer kan jeg laste opp til Disk?

    Du kan laste opp alle typer filer til Disk, og du kan konvertere bestemte typer filer til nettbaserte Google-dokumentformater (Dokumenter, Regneark eller Presentasjoner).

  • Hvor mye lagringsplass får jeg med Disk?

    Hver bruker får 30 GB lagringsplass i nettskyen fordelt på Disk og Gmail. Du kan oppgradere til ubegrenset lagringsplass (kontoer med færre enn fem brukere får 1 TB per bruker) mot et tillegg i prisen. Se detaljert prisinformasjon for G Suite hvis du vil vite mer.

  • Hva er forskjellene mellom Disk i G Suite og gratis Disk?

    Med Disk i G Suite får du dobbelt så mye lagringsplass, døgnåpen brukerstøtte samt delingskontroller og avansert rapportering. Du kan oppgradere til ubegrenset lagringsplass (kontoer med færre enn fem brukere får 1 TB per bruker) mot et tillegg i prisen. Se detaljert prisinformasjon for G Suite hvis du vil vite mer.

Dokumenter

  • Kan Dokumenter brukes uten nett?

    Ja. Denne muligheten er en del av Chrome-nettleseren. Hvis du ikke har Chrome allerede, bør du prøve den. Chrome er gratis og lett å installere.

  • Kan jeg dele Dokumenter-filer eksternt?

    Ja. Du kan endre innstillingene for alle dokumenter, for å gi bestemte personer tillatelse til å redigere, se eller kommentere hvert dokument.

  • Kan jeg konvertere dokumentene mine til Google-dokumenter?

    Ja. Du kan konvertere mange ulike filtyper til Dokumenter-formatet. Originalfilen forblir intakt.

Google+

  • Kan jeg bestemme om de offentlige Google+-innleggene mine skal vises på profilsiden min?

    Ja. Med Google+-innstillingene kan du bestemme om du vil vise eller skjule Google+-innleggene dine på profilen din.

  • Hvordan blir personvernet ivaretatt for brukerprofilene?

    Administratorer kan angi en standard for å forhindre at brukerprofiler vises i offentlige søkeresultater på nettet. I tillegg har brukerne tilgang til mange funksjoner for å begrense synligheten av de fleste profilopplysninger.

  • Kan de ansatte ha private samtaler i Google+?

    Ja. Private grupper gir mulighet for ekstra sikkerhet, siden kun brukere i organisasjonen din kan bli med. Enten det gjelder tegninger av betaproduktet ditt eller notater fra ansatte som jobber eksternt – alt dere legger ut, forblir begrenset til organisasjonen.

Hangouts Chat

  • Jeg har en idé til en chatterobot. Hvordan kommer jeg i gang?

    Følgende ressurser er tilgjengelige for deg på nettstedet vårt for utviklere.

  • Hvordan fungerer dette sammen med den eldre versjonen av Hangouts – den som er plassert inne i Gmail?

    For å gjøre chatteopplevelsen din best mulig har vi sørget for at klassiske Hangouts fortsatt er tilgjengelig, og tjenesten er kompatibel med Hangouts Chat.

  • Hvordan kan jeg begynne å bruke Chat med én gang?

    Hvis du er G Suite-kunde, er Chat gratis. Klikk her for å komme i gang straks.

Maskinvare for Hangouts Meet

  • Hvor mye koster maskinvaresettet for Hangouts Meet? Hvilke spesifikasjoner har det?

    Maskinvaresettet for Hangouts Meet koster €2,499. Det inneholder en ASUS Chromebox, et kamera, en kontroller og en høyttalermikrofon. Hvis du vil ha fullstendig informasjon om settet og komponentene det inneholder, kan du se spesifikasjonene.

  • Er det mulig å bruke andre eksterne enheter?

    Pakken med maskinvare for Hangouts Meet omfatter et sett med eksterne komponenter (inkludert kamera og høyttalermikrofon) som er utviklet for å fungere optimalt sammen. Hvis du vil bruke andre eksterne enheter, kan du se programmet for kvalifisering av eksterne enheter.

  • Hvordan fungerer Hangouts Meet-maskinvaren med Jamboard?

    Med Jamboard kan kolleger samarbeide kreativt selv når teamet er spredt over hele verden. Med bare noen få trykk kan du caste en Jam-fil til en Hangout. Dermed kan alle deltakerne følge med på den kreative prosessen i sanntid – og dessuten bidra med ideer via Jamboard-appen.

Regneark

  • Hvilke formler kan brukes i Regneark?

    Regneark støtter alle celleformlene du vanligvis finner i regnearkprogrammer. Disse formlene kan brukes til å opprette funksjoner for å manipulere data og utføre beregninger basert på strenger og tall.

  • Kan jeg bruke snarveier i Regneark?

    Ja. Det finnes flere hurtigtaster for Regneark, og disse er alltid slått på. De ligner sannsynligvis på mange av snarveiene du har brukt før.

  • Kan jeg konvertere andre regneark til Google-regneark?

    Ja. Du kan konvertere mange ulike filtyper til Regneark-formatet. Originalfilen forblir intakt.

Skjemaer

  • Må brukerne ha G Suite-kontoer for å kunne svare på spørsmål i skjemaer?

    Nei. Alle kan svare på spørsmål i skjemaer.

  • Kan jeg angi at et skjema skal være tilgjengelig bare internt i bedriften min?

    Ja. Med delingsinnstillingene for Skjemaer kan du enkelt angi hvem som skal kunne se og endre skjemaene dine.

  • Kan Skjemaer håndtere et høyt antall svar?

    Ja. Skjemaer kan håndtere like mye data som Regneark, og Regneark kan for tiden håndtere 2 millioner celler med data. Det er ikke lite!

Presentasjoner

  • Hvilke funksjoner finner jeg i Presentasjoner?

    Du kan tegne grafer og diagrammer, sette inn objekter og figurer, formatere tekst og bilder, aktivere animasjoner og mye mer.

  • Kan jeg konvertere andre presentasjoner til Google-presentasjoner?

    Ja. Du kan konvertere mange ulike filtyper til Presentasjoner-formatet. Originalfilen forblir intakt.

  • Hvordan fungerer fellesredigering?

    Fellesredigering betyr at flere personer kan jobbe med den samme presentasjonen samtidig. Med delingsinnstillingene kan du angi hvem som skal kunne se og endre et lysbilde, og med versjonsloggen kan du gå tilbake til tidligere versjoner.

Nettsteder

  • Kan eksterne besøkende gå til et bedriftsnettsted?

    Ja. Folk utenfor bedriften din kan gå til nettstedet ditt, selv uten å ha noen G Suite-konto. Du kan dessuten velge å begrense tilgangen ved hjelp av delingsinnstillingene.

  • Kan jeg fortsatt bruke den forrige versjonen av Nettsteder?

    Hvis bedriften din bruker en tidligere versjon av Nettsteder, kommer du ikke til å oppleve noe avbrudd i tjenesten. Du kan fortsette å endre og dele nettstedene dine som før.

  • Kan jeg kjøpe et domene gjennom Google?

    Google kan hjelpe deg med å kjøpe et domene via en av domeneleverandørene vi samarbeider med. Bare merk av for «Kjøp et nytt domene» når du registrerer deg. Da veileder vi deg gjennom prosessen for å hjelpe deg med å konfigurere G Suite for det nye domenet ditt.

App Maker

  • Hvordan kommer jeg i gang med App Maker?

    Ta en titt på utviklerdokumentasjonen og veiledningen vår om hvordan du kommer i gang her.

  • Kan jeg bruke App Maker som G Suite for utdanning-kunde?

    Det kan du. Administratoren kan aktivere den for brukerne dine fra administrasjonskonsollen.

  • Hvilken type brukerstøtte kan jeg forvente med App Maker?

    App Maker omfatter døgnåpen teknisk brukerstøtte og forpliktelser knyttet til tjenestenivå. Finn ut mer her.

Administrasjonskonsoll

  • Hvordan logger jeg på administrasjonskonsollen?

    Du kan få tilgang til administrasjonskonsollen din på admin.google.com. Skriv inn e-postadressen din og passordet ditt for å logge på, så vises konsollen.

  • Hva er brukerkontoer?

    Med brukerkontoene får hver enkelt bruker et navn og et passord for pålogging på G Suite, og dessuten en e-postadresse. Du kan også opprette kontoer som du kan bruke til e-postlister, og du kan gi folk alternative e-postadresser i tillegg.

  • Kan jeg endre dataområder etter organisasjonsenhet (OE)?

    Ja. Du kan dele inn plasseringen av de dekkede dataene dine etter organisasjonsenhet. Det er ingen begrensninger på antallet delinger eller antallet ganger du kan be om dataflytting. Finn ut mer

Arkiv

  • Hva er eDiscovery?

    Elektronisk oppdagelse, eller e-discovery, er prosessen med å søke etter og hente informasjon i elektronisk format med hensikt om å bruke materialet til juridiske formål. Dette er nyttig i forbindelse med juridiske saker, og det bidrar til å forhindre tap av data når medarbeidere slutter.

  • Hva skjer med dataene i slettede kontoer?

    Hvis du sletter en bruker, blir alle dataene som er tilknyttet brukerens konto, fjernet fra Google. Google anbefaler at du suspenderer brukerkontoer fremfor å slette dem.

  • Hvordan kjøper jeg G Suite med Arkiv?

    Hvis du kjøper Business- eller Enterprise-utgaven av G Suite, er Arkiv inkludert i prisen. Når du har begynt på en gratis prøveperiode med G Suite, kan du kjøpe en av disse utgavene via administrasjonskonsollen. Alternativt kan du kjøpe den ved å kontakte salgsavdelingen.

Mobil

  • Må jeg betale ekstra for Mobiladministrasjon?

    Nei. Mobiladministrasjon er inkludert i G Suite. Det er fordi vi mener at sikkerhet er viktig, og fordi vi vil sørge for at du har den beskyttelsen du trenger.

  • Fungerer Mobiladministrasjon på Android og iOS?

    Ja og ja. Administratorer kan håndheve retningslinjer for både Android og iOS, slik at medarbeiderne dine kan velge den enheten de foretrekker å jobbe med.

  • Hvordan kommer jeg i gang med Mobiladministrasjon?

    Registrer deg for en gratis prøveversjon av G Suite. Hvis du allerede bruker G Suite, kan du finne ut hvordan du slår på Mobiladministrasjon via Administrasjonskonsollen.

Priser

  • Hva er forskjellene mellom de ulike utgavene av G Suite?

    G Suite finnes i tre ulike utgaver: Basic, Business og Enterprise. Med Basic får du 30 GB lagringsplass per bruker, med Business får du ubegrenset lagring og arkivering, og med Enterprise får du i tillegg flere avanserte kontroller og tilpassingsmuligheter. Du kan sammenligne de ulike G Suite-utgavene for mer informasjon.

  • Kan jeg prøve G Suite gratis?

    Ja, nye kunder kan prøve G Suite-tjenesten i 14 dager. På få minutter kan du registrere deg for en gratis prøveversjon og opprette kontoer for opptil ti personer i teamet ditt. Vi trenger faktureringsinformasjon fra deg for å opprette kontoen din, men du blir ikke belastet før prøveperioden er slutt. Du kan kansellere tjenesten når som helst. For at du skal få mest mulig ut av prøveperioden, anbefaler vi at du prøver å utføre minst tre oppgaver du er interessert i, for eksempel å samarbeide om dokumenter, holde videomøter i Hangouts Meet eller sjekke Gmail fra en mobilenhet.

  • Hvordan kjøper jeg G Suite?

    Du kan registrere deg for G Suite på nettet eller kontakte salgsteamet vårt for å komme i gang. Når du registrerer deg på nettet, begynner du automatisk med en gratis prøveperiode på 14 dager. Vi trenger faktureringsinformasjon fra deg for å opprette kontoen din, men du blir ikke belastet før prøveperioden er slutt. Du kan kansellere tjenesten når som helst. Merk at prøveversjonen er begrenset til ti brukere. Hvis du legger til mer enn ti brukere i prøveperioden, avsluttes prøveperioden, og vi begynner å belaste deg for tjenesten.

  • Hvordan avslutter jeg prøveperioden hvis jeg bestemmer meg for ikke å kjøpe G Suite?

    Du kan avslutte abonnementet når som helst via Fakturering-delen i administrasjonskonsollen. Hvis du avslutter abonnementet i løpet av prøveperioden på 14 dager, blir du ikke belastet. Se denne brukerstøtteartikkelen for mer informasjon.

  • Hva koster det å konfigurere G Suite og overføre eksisterende data dit?

    Ved å følge konfigureringsveilederen kan du konfigurere G Suite og overføre informasjonen din uten ekstra kostnader. Brukerstøtteteamet vårt hjelper deg gjerne hvis du trenger det. Hvis du vil at noen andre skal utføre konfigureringen og overføringen av data for bedriften din, kan du kontakte en Google-partner for å finne ut mer om disse tjenestene og hva de koster.

  • Hvilke betalingsmåter godtar Google?

    Du kan betale for G Suite-abonnementet med internasjonale kredittkort. Google godtar betaling med Visa, Mastercard og American Express. Enkelte steder kan du også betale via overføring fra bankkonto (også kalt direkte belastning).

  • Kan jeg betale for et helt år med G Suite på én gang i stedet for å betale månedlig?

    Årsavtaler tilbys kun i enkelte land. Gå til oversikten over priser for å se om årsavtaler tilbys i landet ditt.

  • Hvordan defineres en bruker i prissammenheng?

    En bruker defineres som én egendefinert e-postadresse (du@bedriftendin). Du kan gi hver bruker flere e-postadresser ved å opprette e-postaliaser. E-postaliaser for grupper (for eksempel hjelp@bedriftendin) teller ikke som brukere. Du kan legge til opptil 30 e-postaliaser for hver bruker.

  • Hvis jeg ønsker å opprette e-postaliaser for grupper, regnes det aliaset med i antallet brukere jeg må betale for? Hvor mange aliaser kan hver bruker administrere?

    Nei. Du kan gi hver bruker flere e-postadresser ved å opprette e-postaliaser. Du kan legge til opptil 30 e-postaliaser per bruker.

  • Får jeg et domene når jeg kjøper G Suite?

    Nei, domener er ikke inkludert i prisen for G Suite. Når du registrerer deg, angir du domenet du ønsker å bruke til bedrifts-e-posten din. Hvis du ikke eier domenet ennå, kan du kjøpe det av Google mot et tillegg i prisen.

  • Godtar Google flere ulike valutaer?

    Ja. Når du legger inn faktureringsinformasjonen din, velger du landet der du driver virksomhet, og hvilken valuta du vil bruke ved betaling. Hvilke betalingsmåter du kan bruke, avhenger av landet ditt. Tenk deg godt om før du velger land og valuta, for disse kan ikke endres senere.

Sikkerhet

  • Hvordan beskytter Google informasjonen min og forhindrer uautorisert tilgang til dataene mine?

    G Suite er utvilet helt fra grunnen av. Gjennom hele prosessen har det vært fokus på å redusere truslene som er spesifikt forbundet med skybaserte systemer. Googles standarder for ytelse og pålitelighet gjelder for bedrifter, skoler og offentlige institusjoner over hele verden.
    Vi kan tilby kundene våre unike sikkerhetsfordeler takket være teknologien, størrelsen og fleksibiliteten som er forbundet med infrastrukturen vår. Vi har et enormt nettverk med datasentre som er basert på spesialutviklede tjenere som kjører våre egne operativsystemer, noe som gir best mulig sikkerhet og ytelse. Fordi Google har kontroll over hele maskinvarestakken, har vi mulighet til raskt å respondere på trusler som måtte oppstå.
    Hos Google har vi egne sikkerhetsspesialister som jobber med å beskytte dataene deres – blant disse er noen av verdens fremste eksperter på datasikkerhet. I likhet med alle de andre Google-teamene, arbeider dette teamet kontinuerlig med å skape nye muligheter og gjøre fremtiden enda sikrere – ikke bare for Googles milliarder av brukere, men også for bedriftsorganisasjoner.
    Google har en enestående merittliste for vern av brukerdata. Vi beskytter disse dataene mot inntrengning både eksternt og internt. I tillegg begrenser og overvåker vi all intern tilgang til brukerdataene. Den lille gruppen ansatte som har tilgang, blir underlagt strenge autentiseringstiltak, detaljert logging og skanning av aktiviteter via logganalyser for å oppdage upassende tilgang.
    Det er denne enestående kombinasjonen av mennesker, teknologi og smidighet som sikrer at dataene dine er trygge hos Google. Gå til det åpne infodokumentet («white paper») om G Suite og sikkerhet hvis du vil ha mer informasjon.

  • Opererer G Suite i tråd med gjeldende regelverk og krav som er akuelle for min bedrift?

    Google har utformet G Suite i henhold til svært strenge standarder for personvern og sikkerhet, på grunnlag av gode fremgangsmåter for bransjen. Dette hjelper kundene våre med å håndtere kravene, lovene og reglene de må overholde. Google har sterke kontraktforpliktelser angående eierskap av data, databruk, sikkerhet, åpenhet og ansvar.
    Google blir regelmessig kontrollert av uavhengige tredjeparter. Disse uavhengige kontrollørene inspiserer kontrollene vi bruker på datasentrene våre, i infrastrukturen vår og i den generelle driften. Her er noen eksempler på slike revisjoner og standarder:
    SOC1™, (SSAE-16/ISAE-3402), SOC2™, SOC3™, ISO27001, ISO 27018:2014 og FedRAMP.
    Finn ut mer om sertifiseringene våre på siden om sikkerhet og tillit.
    Mange G Suite-tjenester er også i samsvar med HIPAA (U.S. Health Insurance Portability and Accountability Act).
    G Suite for utdanning kan brukes i overensstemmelse med lover og forordninger som er relevante for skoler.

  • Er G Suite HIPAA-kompatibelt?

    G Suite støtter kunders overholdelse av U.S. Health Insurance Portability and Accountability Act (HIPAA), som styrer sikring, bruk og avsløring av vernet helseinformasjon (PHI). Kunder som må overholde HIPAA, og som ønsker å bruke G Suite til PHI-behandling eller -lagring, kan undertegne et tillegg for bedriftspartnere med Google. Se mer informasjon om overholdelse av HIPAA med G Suite.

  • Hvordan reagerer Google på forespørsler fra myndighetene om å få utlevert data?

    Når det gjelder det å levere ut data i henhold til juridiske forespørsler, baserer vi oss på respekt for personvernet og at dataene du lagrer hos Google, skal være sikre. Når vi mottar slike forespørsler, blir de gransket av teamet vårt for å sikre at de overholder juridiske krav og Googles retningslinjer. For at Google skal levere ut dataene, må forespørselen generelt sett være skriftlig, signert av en autorisert representant for organet som ber om dataene, og utstedt i henhold til en relevant lov eller forskrift. Hvis vi mener at en forespørsel er for omfattende, kommer vi til å forsøke å få den innsnevret. Du finner mer informasjon i Googles innsynsrapport.

  • Krypterer Google dataene mine?

    Kjernekundedata som lastes opp eller opprettes i G Suite-tjenestene, blir kryptert mens tjenestene er inaktive. Du finner mer informasjon i denne brukerstøtteartikkelen.
    Denne krypteringen skjer mens dataene skrives til disken, uten at kunden må gjøre noe. Google krypterer data med forskjellige krypteringsnøkler, selv hvis de tilhører samme kunde. Dataene krypteres med 128-bit eller sterkere AES (Advanced Encryption Standard).
    Google krypterer kjernedata fra G Suite også mens de blir overført – uansett om de sendes via Internett mellom kunden og Google eller mellom datasentre internt hos Google. Vi krypterer disse dataene mellom Google og kundene våre via HTTPS med fremoverrettet hemmelighold («perfect forward secrecy»).

  • Må jeg bruke verktøy fra tredjeparter for å sikre dataene mine i Google?

    Google tilbyr sikkerhetsfunksjonene de fleste kunder trenger, direkte i G Suite. Hvis du kjøper Business- eller Enterprise-utgaven av G Suite, får du enkelte tilleggsfunksjoner for sikkerhet, blant annet avansert revisjon av Google Disk og administrering av sikkerhetsnøkler, skalert etter bedriftens behov. For alle avtaletypene har G Suite-administratorer full kontroll og oversikt over systemkonfigurasjonen og appene via administrasjonskonsollen – uansett hvor stor eller liten organisasjonen er.
    Administratorer har til enhver tid rask tilgang til avanserte verktøy, for eksempel autentiseringsfunksjoner som 2-trinns bekreftelse og global pålogging, og sikkerhetsinnstillinger for e-post, for eksempel pålagt bruk av sikker transport (TLS), administrering av informasjonsressurser (IRM) og forebygging av datatap (FDT), som kan konfigureres med få klikk.
    For kunder med sikkerhetsbehov som ikke dekkes av G Suite, har vi opprettet en markedsplass for partnere som tilbyr tjenester som kompletterer våre.

  • Organisasjonen min er underlagt EU-krav om datavern. Kan jeg bruke G Suite?

    Ja. Google har et bredt kundegrunnlag i Europa. Google stiller med ulike hjelpemidler og kontraktforpliktelser som er utarbeidet for å hjelpe kundene med å håndtere kravene i EUs personverndirektiv samt veiledningen fra Artikkel 29-gruppen. Med G Suite får du også tilgang til EUs standardkontrakter og et tillegg om databehandling. I tillegg er G Suite vurdert som egnet for bruk med den britiske regjeringens sikkerhetsprinsipper angående skytjenester: «OFFICIAL» (inkludert «OFFICIAL – SENSITIVE»).

Konfigurering

  • Kan jeg flytte gamle e-poster, kalenderaktiviteter og kontakter til G Suite?

    Ja, du kan ta med deg eksisterende e-post, kontakter og kalenderdata til G Suite. Du kan enten overføre både dine egne og teammedlemmenes data, eller du kan la teamet overføre sine egne data. G Suite leveres med verktøy for overføring av data fra Microsoft® Exchange eller Microsoft Office 365™, IBM® Notes® og andre e-postsystemer.

  • Oppstår det driftsavbrudd i e-posttjenestene mine mens overgangen pågår?

    Nei, du kommer til å fortsette å sende og motta e-post som vanlig. For å kunne bruke Gmail med G Suite må du konfigurere domenet ditt (MX-postene) sånn at e-posten din videresendes til Googles e-posttjenere. Det kan sammenlignes med det å melde adresseendring til postvesenet, sånn at posten leveres til den nye adressen din. Når endringen i MX-postene trer i kraft (etter opptil 72 timer), kan du begynne å motta og sende e-post via G Suite-kontoen din. Inntil da mottar og sender du e-post via det gamle e-postsystemet ditt.

  • Kommer denne overgangen til å påvirke nettstedet mitt? Kan dere være vert for nettstedet mitt?

    Nei, denne overgangen påvirker ikke nettstedet ditt. Du kan gå over til G Suite uten å gjøre noen endringer i vertstjenestene du bruker for nettstedet ditt. G Suite omfatter ikke vertsjenester for nettsteder, men du kan finne ut mer om vertsløsningene Google tilbyr via Google Cloud Platform.

  • Kan jeg bruke mitt eget domene med G Suite? Hva gjør jeg hvis jeg ikke har noe domene?

    For å kunne bruke G Suite trenger du et domene. Domenenavnet ditt er det som vises etter «www.» i adressen til nettstedet ditt. Hvis du allerede har et domene, kan du skrive det inn når du registrerer deg for G Suite. (Du blir bedt om å bekrefte at du eier domenet.) Hvis du ikke har noe domene, eller hvis du ønsker å bruke et annet domene med G Suite, kan du kjøpe et selvvalgt domene (hvis dette er tilgjengelig) hos Google.

  • Kan jeg få andre til å konfigurere G Suite for bedriften min?

    Ja, du kan samarbeide med en G Suite-partner. Disse erfarne IT-tjenesteleverandørene kan hjelpe deg med å evaluere, tilpasse, implementere og begynne å bruke G Suite. De kan også tilby opplæring, datahåndtering og kontinuerlig brukerstøtte. Hvis du har spørsmål om hvordan du konfigurerer G Suite, kan du også kontakte brukerstøtten for G Suite. Brukerstøtteteamet er tilgjengelig døgnet rundt, hele uken.
    Gå til nettstedet for konfigurering for å få informasjon om konfigurering, kommunikasjonsmaler samt ressurser for håndtering av implementering og overgang.

Administrering

  • Kan jeg administrere mobilenheter med G Suite?

    Ja, du kan administrere organisasjonens mobilenheter, uten at du trenger noen lokal tjener for administrering av enheter, via Google Administrasjonskonsoll. Med administrering av mobilenheter (MDM / Mobile Device Management) kan du pålegge ønskede enhetsinnstillinger på mobilenhetene i organisasjonen din, og utføre ulike handlinger, for eksempel ekstern sletting av alt innhold på brukernes mobilenheter.

  • Kan jeg administrere flere domener med G Suite?

    Hvis organisasjonen din kjøper et nytt domenenavn eller driver virksomhet på flere domener, kan du legge til alle domenene i kontoen din uten noen ekstra kostnader. Brukerne kan da ha identiteter på ett eller flere av domenene dine, mens de deler tjenester som medlemmer av én og samme organisasjon. Du kan dessuten administrere domenene dine fra den samme administrasjonskonsollen. Legg til domener som separate domener eller som domenealiaser, avhengig av hvordan du har tenkt å bruke dem.

  • Kan jeg gi andre brukere administratorrettigheter?

    Ja. Uansett hvor stor eller liten organisasjonen din er, anbefaler vi at du delegerer ansvaret for administrering av brukere og tjenester til et utvalg brukere du stoler på. Du kan gi en bruker administratorrettigheter ved å tildele vedkommende en av de tilgjengelige administratorrollene. Når du tildeler en rolle til en bruker, gir du vedkommende tilgang til administrasjonskonsollen din. Du kan gjøre en bruker til superadministrator, noe som betyr at vedkommende kan utføre alle oppgaver i Administrasjonskonsollen. Alternativt kan du tildele administratorroller der det er begrensninger på hvilke oppgaver administratoren kan utføre. Du kan for eksempel angi at vedkommende bare skal kunne opprette grupper, administrere tjenesteinnstillinger eller tilbakestille brukerpassord.

  • Kan jeg styre brukernes tilgang til bestemte funksjoner eller tjenester?

    I utgangspunktet er de fleste tjenestene slått på for alle brukerne. I Administrasjonskonsollen kan du slå av tjenester du ikke vil at folk skal kunne bruke, og du kan tilpasse hvordan tjenestene skal fungere. Du kan velge å slå på de samme innstillingene for alle eller angi tilpassede innstillinger for ulike brukere. Du kan for eksempel velge å slå på Hangouts kun for brukerstøtteteamet ditt, eller kun la markedsføringsavdelingen dele offentlige Google-nettsteder.