Vanlige spørsmål for brukere av G Suite

Har du spørsmål om bruk av G Suite? Finn svarene her.

Filtrér etter kategori

Administrasjon

De vanligste spørsmålene om administrasjon

Kan jeg administrere G Suite for bedriften min på en enkel måte?

Som administrator for G Suite-kontoen din kan du administrere brukernes tjenester fra nettskyen på en helt ny måte. Det kan være så enkelt som å legge til brukere i kontoen din, aktivere brukernes e-post eller la dem begynne å bruke tjenestene. G Suite gir deg også større kontroll over brukernes data og sikkerhet – noe vi anbefaler at du utnytter på best mulig måte.

Hvordan kan jeg legge til og administrere brukerne mine?

For at folk i organisasjonen din skal kunne begynne å bruke G Suite, må du legge dem til i kontoen din. Dette kan du gjøre fra en hvilken som helst datamaskin, eller til og med via konsollen for mobiladministrasjon på mobilenheten din. Åpne en nettleser og gå til admin.google.com, og logg deretter på med administratornavn og -passord. Du kan også bruke administrasjonskonsollen til å administrere brukernes tjenester og passord samt alle andre aspekter ved kontoen din.

Kan jeg gi andre brukere administratorrettigheter?

Ja. Uansett hvor stor eller liten organisasjonen din er, anbefaler vi at du delegerer noe av ansvaret for bruker- og tjenesteadministrasjon til et utvalg brukere du har tillit til. Du kan gi en bruker administratorrettigheter ved å tilordne vedkommende en av de tilgjengelige administratorrollene. Når du tilordner en rolle, får den aktuelle brukeren tilgang til administrasjonskonsollen din. Du kan gjøre en bruker til superadministrator, noe som betyr at vedkommende kan utføre alle oppgavene i administrasjonskonsollen. Alternativt kan du tildele en rolle som begrenser hvilke oppgaver administratoren kan utføre, for eksempel ved å bare la vedkommende opprette grupper, administrere tjenesteinnstillinger eller tilbakestille brukeres passord.

Kan jeg styre brukernes tilgang til bestemte funksjoner eller tjenester?

I utgangspunktet er de fleste tjenestene slått på for alle brukerne. Du kan bruke administrasjonskonsollen for å slå av tjenester du ikke vil at folk skal bruke, eller for å tilpasse måten tjenestene fungerer på. Du kan velge om du vil aktivere de samme innstillingene for alle, eller om du vil bruke unike retningslinjer for ulike typer brukere. Du kan for eksempel aktivere Hangouts bare for kundestøtteteamet eller angi at bare markedsføringsavdelingen skal kunne dele offentlige Google-nettsteder.

Kan jeg teste nye funksjoner og produkter før jeg frigir dem for brukerne mine?

Du og brukerne dine mottar nye funksjoner og oppdateringer automatisk, uten at dere trenger å installere eller oppdatere noen programvare. Du kan imidlertid enkelt spore kommende utgivelser via utgivelseskalenderen eller bloggen vår. Hvis du vil teste nye funksjoner og produkter før du gjør dem tilgjengelige for brukerne dine, kan du velge sporet for planlagte lanseringer i administrasjonskonsollen din. Hvis du vil at utgivelsene skal være tilgjengelige så snart Google ruller dem ut til forbrukerne, kan du velge sporet for hurtiglansering.

Kan jeg administrere mobilenheter i G Suite?

Du kan administrere organisasjonens mobilenheter – uten behov for noen lokal tjener for enhetsadministrasjon – ved hjelp av Google Administrasjonskonsoll. Med mobiladministrasjon kan du håndheve enhetsinnstillinger på mobilenhetene i organisasjonen din og utføre ulike handlinger, for eksempel sletting av alt innhold på brukernes mobilenheter.

Kan jeg administrere flere domener med G Suite?

Hvis organisasjonen din kjøper et nytt domenenavn eller driver virksomhet på flere domener, kan du legge til alle domenene på kontoen din uten noen ekstra kostnader. Brukerne kan da ha identiteter på ett eller flere av domenene dine mens de deler tjenester som medlemmer av én og samme organisasjon. I tillegg administrerer du domenene dine fra den samme administrasjonskonsollen. Du legger til domener som separate domener eller som domenealiaser, avhengig av hvordan du har tenkt å bruke dem.

Hvordan kan jeg implementere retningslinjer for ulike brukere?

Som administrator for en Google Cloud-konto kan du bestemme hvilke tjenester og funksjoner som skal være tilgjengelige for ulike brukere i organisasjonen din. Du kan for eksempel velge å slå på Google Talk kun for brukerstøtteteamet ditt, eller kun la markedsføringsavdelingen dele offentlige Google-nettsteder. For å innføre retningslinjer for brukere, gruppér først brukerne i ulike organisasjonsenheter ved hjelp av Google Administrasjonskonsoll. Slå deretter på tjenestene og angi tillatelser for personene i hver enhet.

Tilbake til toppen

De vanligste spørsmålene om administrasjon

Kan jeg administrere G Suite for bedriften min på en enkel måte?

Som administrator for G Suite-kontoen din kan du administrere brukernes tjenester fra nettskyen på en helt ny måte. Det kan være så enkelt som å legge til brukere i kontoen din, aktivere brukernes e-post eller la dem begynne å bruke tjenestene. G Suite gir deg også større kontroll over brukernes data og sikkerhet – noe vi anbefaler at du utnytter på best mulig måte.

Hvordan kan jeg legge til og administrere brukerne mine?

For at folk i organisasjonen din skal kunne begynne å bruke G Suite, må du legge dem til i kontoen din. Dette kan du gjøre fra en hvilken som helst datamaskin, eller til og med via konsollen for mobiladministrasjon på mobilenheten din. Åpne en nettleser og gå til admin.google.com, og logg deretter på med administratornavn og -passord. Du kan også bruke administrasjonskonsollen til å administrere brukernes tjenester og passord samt alle andre aspekter ved kontoen din.

Kan jeg gi andre brukere administratorrettigheter?

Ja. Uansett hvor stor eller liten organisasjonen din er, anbefaler vi at du delegerer noe av ansvaret for bruker- og tjenesteadministrasjon til et utvalg brukere du har tillit til. Du kan gi en bruker administratorrettigheter ved å tilordne vedkommende en av de tilgjengelige administratorrollene. Når du tilordner en rolle, får den aktuelle brukeren tilgang til administrasjonskonsollen din. Du kan gjøre en bruker til superadministrator, noe som betyr at vedkommende kan utføre alle oppgavene i administrasjonskonsollen. Alternativt kan du tildele en rolle som begrenser hvilke oppgaver administratoren kan utføre, for eksempel ved å bare la vedkommende opprette grupper, administrere tjenesteinnstillinger eller tilbakestille brukeres passord.

Kan jeg styre brukernes tilgang til bestemte funksjoner eller tjenester?

I utgangspunktet er de fleste tjenestene slått på for alle brukerne. Du kan bruke administrasjonskonsollen for å slå av tjenester du ikke vil at folk skal bruke, eller for å tilpasse måten tjenestene fungerer på. Du kan velge om du vil aktivere de samme innstillingene for alle, eller om du vil bruke unike retningslinjer for ulike typer brukere. Du kan for eksempel aktivere Hangouts bare for kundestøtteteamet eller angi at bare markedsføringsavdelingen skal kunne dele offentlige Google-nettsteder.

Kan jeg teste nye funksjoner og produkter før jeg frigir dem for brukerne mine?

Du og brukerne dine mottar nye funksjoner og oppdateringer automatisk, uten at dere trenger å installere eller oppdatere noen programvare. Du kan imidlertid enkelt spore kommende utgivelser via utgivelseskalenderen eller bloggen vår. Hvis du vil teste nye funksjoner og produkter før du gjør dem tilgjengelige for brukerne dine, kan du velge sporet for planlagte lanseringer i administrasjonskonsollen din. Hvis du vil at utgivelsene skal være tilgjengelige så snart Google ruller dem ut til forbrukerne, kan du velge sporet for hurtiglansering.

Kan jeg administrere mobilenheter i G Suite?

Du kan administrere organisasjonens mobilenheter – uten behov for noen lokal tjener for enhetsadministrasjon – ved hjelp av Google Administrasjonskonsoll. Med mobiladministrasjon kan du håndheve enhetsinnstillinger på mobilenhetene i organisasjonen din og utføre ulike handlinger, for eksempel sletting av alt innhold på brukernes mobilenheter.

Kan jeg administrere flere domener med G Suite?

Hvis organisasjonen din kjøper et nytt domenenavn eller driver virksomhet på flere domener, kan du legge til alle domenene på kontoen din uten noen ekstra kostnader. Brukerne kan da ha identiteter på ett eller flere av domenene dine mens de deler tjenester som medlemmer av én og samme organisasjon. I tillegg administrerer du domenene dine fra den samme administrasjonskonsollen. Du legger til domener som separate domener eller som domenealiaser, avhengig av hvordan du har tenkt å bruke dem.

Hvordan kan jeg implementere retningslinjer for ulike brukere?

Som administrator for en Google Cloud-konto kan du bestemme hvilke tjenester og funksjoner som skal være tilgjengelige for ulike brukere i organisasjonen din. Du kan for eksempel velge å slå på Google Talk kun for brukerstøtteteamet ditt, eller kun la markedsføringsavdelingen dele offentlige Google-nettsteder. For å innføre retningslinjer for brukere, gruppér først brukerne i ulike organisasjonsenheter ved hjelp av Google Administrasjonskonsoll. Slå deretter på tjenestene og angi tillatelser for personene i hver enhet.

Har du fortsatt spørsmål?

Kontakt salgsavdelingen